Etter 36 år kommer den perfekte utgaven

Legendariske Brothers In Arms relanseres i halv fart og derfor skal du gå til innkjøp av den.

Tekst: Erik Hattrem

De av oss som har opplevd hvor vanvittig god lyd det var i originalpressingen fra 1985 og hvor forferdelig lyd det var på senere, elendige remastringer og pressinger (Typisk billige “made in the E.C.C-utgaver”), kan nå se frem til noe godt.

Nå kommer en utgave remastret på halv hastighet. Det er Miles Showell fra Abbey Road Studios som har gjort jobben og pressingene er på 180 grams svart vinyl. Albumet kommer med firefargers omslagstrykk. Plateselskapet EMI oppgir ikke om det er benyttet de originale offset-platene eller trykkfilene. Eller om det er laget repro av det originale coveret.

Men hva er det som gjør at en plate mastret på halv hastighet er så spesiell?

Brothers In Arms – Originalcover fra 1985.

Brothers In Arms var Dire Straits femte studioalbum og er en av historiens største salgssuksesser. “Money For Nothing”, “Walk Of Life”, “So Far Away”, “Brothers In Arms” og “Your Latest Trick” er låter de fleste har et forhold til. 

Les også: Legenden og hennes mobiltelefon

Først må vi se på selve masterprosessen for vinyl. En såkalt cutting machine direktegraverer en plate laget av et knallhardt stoff kalt lacquer som igjen benyttes til å presse en master. Masteren er den “som stempler vinylplatene”. Når en lacquer-plate graveres, er det som å se en gigantisk og steam-punk-aktig platespiller. Men i steden for at en stift ligger i rillene på en plate og spiller av musikk, er den en skarp kniv som graverer riller. Og når man mastrer en 33 ⅓ rpm plate på halv hastighet, så snurrer lacquer-platen med 16 ⅔ hastighet. 

Slik ser en “cutting machine” ut.

Da må også båndspilleren eller den digitale masterlyden spilles på halv hastighet. Ved avspilling blir det da riktig, igjen. Men hvorfor er det en fordel å bruke minst dobbelt så lang tid på å lage en master?

Rillene som er på en vinylplate er en fysisk representasjon av lydbølgene vi hører som musikk. De høye lydfrekvensene gjengis derfor av langt kortere og tettere riller enn lavere frekvenser om roligere partier. Dette er lettere å få presist når prosessen går saktere og oppløsningen i lyden blir derfor bedre.

Samtidig blir det som kalles “inner groove distortion” redusert ved å mastre på halv fart.

OPPLEVELSE: Lytt til hva jeg spiller på min platespiller nå – LIVE

Det blir også hevdet at å gravere på halv hastighet gir en bedre instrumentseparasjon og en større dynamisk respons.

Kort fortalt, halvfartsmastering gir bedre og rikere lyd. Fyldigere lav-og midtfrekvenser og mykere diskant. Stereobildet blir rikere og bedre og lydkvaliteten generelt heves.

HER KAN DU BESTILLE PLATA!
Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *