Slik fikk det lille selskapet oppmerksomhet og nye kunder

Med ni ansatte og et formål om å drive regnskapsbyrå etter fremtidens regler og standarder valgte Arild Rogne en helt annen markedsføringsstrategi enn sine konkurrenter, og lykkes til de grader.

Tekst: Erik Hattrem

Tradisjonelle regnskapsbyråer markedsfører seg sjeldent ut over små rubrikkannonser som formidler at det gjør nettopp det navnet tilsier, fører regnskap.

Slik kom de nye kundene

Dette var for passivt og lite nyskapende for det Molde-baserte regnskapsfirmaet iRegnskap.

Som en liten aktør med ønske om å ekspandere, så daglig leder, Arild Rogne, et enormt potensiale i markedet.

Det siste året har 150 nye kunder meldt overgang fra sine regnskapsfirma og tatt i bruk skybaserte løsninger hos iRegnskap.

DYNAMISK OG FREMTIDSRETTET: iRegnskap i Molde ønsker å tiltrekke seg kunder som vil halvere sine regnskapskostnader ved hjelp av skybaserte løsninger. Selv mer en halverer de sine markedsføringsutgifter ved å kjøpe markedsføringstjenester fra Artisa Signal. Foto: Erik Hattrem/Artisa Signal

Hva kan andre lære av iRegnskaps samarbeid med Artisa Signal?

Hva koster det for iRegnskap i kroner og øre å bli synlig i markedet og på digitale flater?

Strenge krav til innhold

Strategien som ligger til grunn for store deler av markedsføringen, er langsiktig innholdsmarkedsføring basert på deling og spredning av nyttig innhold for de som har behov for solide, effektive og smarte regnskapsløsninger som koster mindre enn tradisjonell bokføring.

-Det hele handler om troverdighet og er nærmest et krav fra oss som regnskapsbyrå.

Arild Rogne om at Artisa Signal produserer sitt innhold etter journalistiske metoder og etiske krav.

Åpenhet og gjennomsiktighet er grunnlaget for innholdsmarkedsføring gjort på riktig måte.

I November benyttet iRegnskap anerkjente Finansasvisens betalte flater for å publisere en artikkel om besparelser et firma hadde oppnådd etter overgangen til skybaserte tjenester.

– En slik synlighet og tilstedeværelse, gjør det lettere å få direkte respons i sosiale medier, forteller Rogne.

Han opplevde at strategien ga umiddelbar respons og at selskapet stakk seg ut på en positiv måte. 

-Det er selvsagt til vår fordel at våre konkurrenter knap markedsfører seg, men tilbakemeldingene fra bedriftsledere og andre som kommenterer at de la merke til oss var av et stort omfang, sier Rogne og deler følgende tall fra kampanjeanlysen.

SAMMENDRAG: Rapporten fra iRegnskaps novemberkampanje i Finansavisen.

Ut fra kampanjen i Finansavisen, delinger i sosiale medier, saker på egen nettside og trykte foldere distribuert direkte til næringsaktører, ble hverdagen innen kundemottak hektisk.

På spørsmål om på hvilken måte det ferdige resultatet av Artisa Signals tekst og bilder sto seg opp mot forventningene Rogne hadde på forhånd, sier han:

-Akkurat på det området, er vi  veldig fornøyd. Eksemplet med maskinentreprenøren fotografert i jobbsituasjoner bryter veldig med bransjenormen og stikker seg ut. Tekst og bilder er fundamentert journalistisk og faktamessig, slik skiller vi oss kraftig og positivt ut.

LES OGSÅ: Ta bedre bilder til nettsiden din

Rogne mener at også eksisterende kunder av iRegnskap har nytte av at det blir produsert betalt, faktabasert opplysningsinnhold.

Det er nok litt undervurdert innen markedsføring å dele opplysende innhold. For vår del, er det også en viktig del av markedsføringen å vise for våre kunder at vi er riktige og at de har valgt rett leverandør. Vi vil vise dem at vi er der for dem, til den beste prisen med de beste tjenestene. Samt at mine egne ansatte også får se at de jobber på den rette plassen.

Arild Rogne

 – Tar du utfordringen med å fortelle åpent hva kampanjen med innholdsmarkedsføring har kostet iRegnskap, så også andre kan få dine ord på det og ikke bare våre ord?

– Ja, om jeg trekker fra utgiftene som går andre plasser enn til Artisa Signal, vil jeg si at man kommer langt med 20-30 000,- kroner.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Slik fikk det lille selskapet oppmerksomhet og nye kunder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *