Ta bedre bilder til nettsiden din

Superfotografen bruker eldgamle teknikker og hylles for sine moderne og nyskapende bilder.

Tekst: Erik Hattrem

Annie Leibovitz bildestil er ikke henne unik. Også du kan greie dette uten mer enn et ordinært kamera og enkle metoder.

Leibovitz har tidligere vist oss hva hun kan få til med en mobiltelefon.

Jeg skal ikke la dette spinne ut i en artikkel om teknisk utstyr eller fototeknikker, her skal jeg la bildene tale, med enkle forklaringer.

Salgsfremmende foto

Formålet er å vise deg som skal produsere innhold til digitale flater, én av mange tilnærminger til en type fotografi som er både troverdig, appellerende, salgsfremmende og estetisk pen.

Det Annie Leibovitz i dag produserer med et kamera, som gjør opptakene på en CCD eller CMOS-sensor og deretter lagrer bildeinformasjonen elektrisk i en datafil, gjorde hun tidligere med fotografisk film som opptaks-og lagringsmedium.

Og teknikken er like enkel å forklare som den er enkel å utføre.

Utnytt det dynamiske omfanget i sensor eller film til det maksimale, baser deg på hva det naturlige eller kontinuerlige lyset gir av muligheter og tilsett så få eksterne lyskilder som mulig.

FLERE POPULÆRE ARTIKLER FRA ARTISA INNSIKT

Annie Leibovitz benytter seg ofte av bare én enkel blitz for å løfte og jevne ut de lyseste partiene i en persons ansiktshud.

La meg først vise deg tre fotografier av fra 1969, som viser John Wayne under innspillingen av filmen The Undefeated.

John Dominis The LIFE Picture Collection/Getty Images
John Dominis The LIFE Picture Collection/Getty Images
John Dominis The LIFE Picture Collection/Getty Images

Dagslys og eksponering

Fotograf John Dominis har tydeligvis benyttet seg av både dagslys og tungstenbalansert film og forskjellig filtrering, men selve metoden er å benytte seg av det lyset som er på filmsettet. Og som dagslysbildene viser, er sollyset løftet litt med store kastere som igjen er modifisert på forskjellig vis, men hovedlyskilden er det naturlige dagslyset. 

Jeg har gjort noen forsøk på å finne ut om det var Kodak negativ fargefilm Dominis brukte under opptak med John Wayne uten å finne noen kilder.

Noen bilder heller mot positiv Kodak film, men uten å ha sett høyere oppløsning av disse bildene, er det ikke så lett å avgjøre, siden jeg ikke vet noe om hvordan disse er reprodusert før de havnet på nettsidene til Life. Det er heller ikke viktig. Det er det som ble gjort med et enkelt kamera, god optikk som er det viktige. Bildene forteller en historie og de står seg like godt i dag, som da.

Kanskje bedre. 


Så kan vi kikke på noen nyere fotografi av Annie Leibovitz.

Foto: Annie leibovitz for Vanity Fair.
For Vanity Fair. Foto: Annie Leibovitz.
For Vanity Fair. Foto: Annie Leibovitz

Leibovitz er uhyre kjent og respektert for sine portretter av kjendiser. Derfor har jeg lyst å vise deg et par eksempler på hvor hun har hentet både inspirasjon og teknikk.

Først dette portrettet av skuespiller Salma Hayek.

Salma Hayek for Vogue. Foto: Annie Leibovitz

Her er det den legendariske Philippe Halsman som er tydelig kilde for hvordan Leibovitz tilnærmet seg Salma Hayek.

Kontinuerlig studiolys

De neste fotografiene jeg vil vise, ble til da den da ukjente skuespilleren Elisabeth Taylor i oktober 1948 møtte opp i studioet til Halsman i New York. 

Elisabeth Taylor for Life. Foto: Philippe Halsman
Elisabeth Taylor for Life. Foto: Philippe Halsman.

Oppdraget Halsman hadde for Life, var å fotografere den da 16 år gamle Taylor til et portrettintervju.

Her finnes det kildemateriale på at han benyttet seg av storformatkamera med 4×5-tommers film, både svart/hvitt og farge. Og i 1948 var Kodak eneste sannsynlige leverandør. Kodak Tri-X er mest sannsynlig svart/hvitt-filmen han benyttet og til farge Kodachrome positiv film.


Til slutt vil jeg fremheve dette portrettet av skuespiller Russel Crowe. 

Russel Crowe For Vogue. Foto: Annie Leibovitz

Det er ikke så uvanlig for Leibovitz å lene seg på malerkunst utført av sin tids mestre. I flere intervjuer har Leibovitz fortalt om sin kunstinteresse og hvordan den påvirker henne.

Prins Leopold.
Prins Andrei Obolensky.

Når det gjelder studioteknikken Leibovitz benytter, er også den basert på den kontinuerlige belysningen i rommet og deretter forming av lyset med eksterne lyskilder, noen ganger bare én blitz og ved enkelte anledninger mange blitzer og store kastere med kontinuerlig tungstenslys, kastere ment for filmindustrien.

Men den typen settinger hører ikke under dagens tema.

Hvordan Leibovitz går frem og avgjør eksponeringsinstillinger som lukkertid og blender, er noe jeg kan komme tilbake til i artikler på en senere tidspunkt. Bruk gjerne kommentarfeltet for å gi meg tilbakemelding på hvilke tema eller teknikker du ønsker jeg skal ta i nærmere ettersyn.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Ta bedre bilder til nettsiden din

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *