Tre gode råd for deg som vil skape bedre innhold

Bedre innhold hjelper deg å:

Øke forståelsen blant ditt publikum og samtidig løfte nettstedets attraktivitet opp hos søkemotorene.

Nettsiden din har, slik jeg ser det, bare én hensikt, en samlende funksjon for å tiltrekke, glede og engasjere ditt publikum og kunder.  Selv om et sådan utsagn er å sparke inn vidåpne dører, er det forbausende lett å miste grepet om produksjon av riktig innhold.

Ofte ender innholdsprodusenter opp med rene gjetteleker rundt hva de skaper av innhold. Det kan godt ha vært gjort undersøkende arbeid i forkant rundt søkeord som er populære, eller temaer de som skaper innholdet mener og tror er viktige for de tjenestene eller produktene en nettside eller foretak selger eller formidler. 

Men fortsatt kan man bomme på hva publikum virkelig bryr seg om.

Å identifisere hva akkurat ditt publikum bryr seg om er til de grader relevant for din næringsvirksomhet.

Her følger tre punkter som må bli forstått:

Forstå hvordan det søkes etter noe.

Forstå hvorfor noen søker etter noe (intensjon).

Forstå hva de som søker vil vite og er relevant for deg.

Greier du å ha én eller alle tre av disse punktene på minnet mens du arbeider med å utforme innhold på din plattform, vil det hjelpe deg å treffe publikum, samt oppnå både engasjement og tilnærming.

Publikum med en intensjon om å oppleve god musikk og festivalstemning under Moldejazz. På nettet må du bli like flink som gode festivaler til å lese intensjonene til ditt publikum.
Publikum med en intensjon om å oppleve god musikk og festivalstemning under Moldejazz. På nettet må du bli like flink som gode festivaler til å lese intensjonene til ditt publikum.

Men disse punktene må tilnærmes og man må kunne gjøre god research rundt dem, her er mine råd til deg rundt hvordan det kan gjøres.

Hvordan søker nettbrukerne?

De som jobber med søkemotoroptimalisering kommer ofte med råd om at nettsiden du drifter fylles med innhold basert på nøkkelordsøk. En guide for hvordan det kan gjøres, finner du her.

Nøkkelordsøk er begynnelsen, og viktig.

Det ligger selvsagt en begrensning i konseptet rundt nøkkelordsøk, de avdekker bare de vanligste frasene og settingene som blir brukt når noen søker rundt det området du driver dine forretninger.

Av egen erfaring vet både du og jeg, at når vi søker på nettet, bruker vi alle slags ord og sammensetninger.

Derfor er sammenheng noe å huske på.

Du har kanskje hørt om den klassiske “Det er bare seks ledd mellom deg og den amerikanske presidenten”. Altså, det skal være slik at mellom oss vanlige nordmenn og en hvilken som helst person på jorden, vil det aldri bli flere enn seks ledd av andre mennesker som har en relasjon til hverandre. Bare prøv litt å fundere på den, og ikke bli overrasket om du har et søskenbarn i politikken, som igjen kjenner en amerikansk embetsmann som har en datter som jobber i Det hvite hus….

Ord og søkeord har også sammenheng.

Søkemotorer vekter ord og hvordan ordene har sammenheng i flere språk og kulturer. La oss si at vi tenker på en skomaker, det er mange ord i det norske språket som kan ha en sammenheng til akkurat det nøkkelordet. 

Lest, reparasjon, såle, søm, sko, størrelse osv.

De som er ute etter skomaker, kan også være interessert i å få reparert noe, eller finne ut hvilke tjenester som er i servicespekteret, eller om en sko kan justeres i størrelse hos en skomaker. Å undersøke sammenhenger er altså viktig for å skape innhold som treffer godt.

Publikum med en intensjon om å oppleve god musikk og konsertfølelser på Romsdalsmuseet under Moldejazz. På nettet må du bli like flink som gode festivaler til å lese intensjonene til ditt publikum.
Vi er fortsatt i Molde under Moldejazz, store og små er tilstede på en utendørskonsert. Voksne har ofte en intensjon å drikke kald øl og dele opplevelsen med venner, de små kan se på det hele som et eventyr, kunsten er å vite disse intensjonene og gi tilbud der etter.

Hvorfor blir det foretatt søk?

Så er det å gjøre undersøkelser om intensjonen nettbrukere har for å søke.

Det er ikke så ofte man tar i bruk Google bare for moroskyld og søker i blinde. Søket har et spesifikt formål.

Informasjon: Søkeren ønsker å vite noe om temaet de søker rundt. “Hvem var Vidkun Quisling”, “Hvordan skifter man lyspære på en Volvo V50”.

Navigering: Søkeren leter etter en spesifikk kilde som “Facebook”, “Wikipedia”, “Artisa”, “Dagbladet”.

Handel: Søkeren ønsker å kjøpe seg noe. “Billige sommerdekk”, “Fly til Gran Canaria”, “Håndlaget bord til båter”.

Lokale søk: Søkeren leter etter noe nær oppholdsstedet. “Gatekjøkken i nærheten”, “DAB-montering nær meg”.

Google har blitt veldig flinke til å detektere og prioritere intensjonen til søkeren.

Det er noe man kan fastslå, siden man underveis i et Googlesøk får søkeforslag opp. Når vi søker etter noe vi aldri før har søkt etter, kommer det opp forslag på førstesida som gjenspeiler flere intensjoner. Men Google registrerer hva brukerne velger å klikke seg inn på og over tid vil en intensjon stå frem sterkere enn de andre.

Når du skal skape innhold for nettsiden din, er det greit å ta med seg at innhold basert bare på søkeord ikke er optimalt, fordi om du i tillegg baserer innholdet ditt på hvilken intensjon ditt publikum har med sine søk, vil innholdet løftes høyere og samtidig være til større nytte for leseren.

Avdekke søkeintensjoner

Siden Google har blitt avsindig dyktige til å luke ut de mest brukte søkeintensjonen rundt hvilket som helst søk, er en bra metode for å jakte på søkeintensjon; at du åpner Google og skriver inn nøkkelordet ditt. 

Hva kommer da opp som oppslagsresultat?

Har den godbiter som “Andre spør også etter” eller utdrag fra innhold i form av video og foto.

Det første organiske treffet, ser det ut til å svare på et spørsmål og gir grunnleggende faktaopplysninger om nøkkelordet du søkte på?

LES OGSÅ: Mer oppmerksomhet rundt din bedrift?

Om nøkkelordsøket ditt inneholder alt dette, er søkeformålet mest sannsynlig informasjonsjakt.

Kommer det opp mye per-klikk-betalte annonser og de øverste organiske søkene nettbutikker, er søkeformålet mest sannsynlig handel.

Har søkeresultatsiden kart, lokale opplistinger, er toppresultatene organiske og forretningsorienterte. Er oppslagene nær deg i lokasjon. Da er søkeformålet trolig et lokalsøk.

Det er også på markedet betalingstjenester som benytter seg av maskinlæring og henter ut søkeintensjon bak nøkkelord.

Bruk av søkeintensjon

La oss bruke søkeordet “Fotballsko for gutter”.

Søk på den frasen i Google.

Først kommer Nike med sin .com-side men med norsk beskrivelse. Organisk men forretningsrettet. Så kommer en rekke med nettbutikker før et kart nær der jeg sitter.

Kartet følges av tre butikker i samme by jeg befinner meg i.

Det er her en blanding av intensjoner, men Google tok med et lokalt kart i resultatet og lokale butikker, majoriteten er organiske resultater innen e-handel.

Så om din målgruppe var de som jaktet fotballsko i barnestørrelser, ville din jobb bli å skape en landingsside med fotballsko i små størrelser.

Nå kan du søke etter “Hvor kan jeg kjøpe fotballsko for gutter” og se hvordan Googles resultatside endrer seg.

Her kom kartet øverst og de samme butkkene som kom langt ned ved forrige søk.

Her er søkeintensjonen definitivt handel.

Så innholdet du skaper bør svare på det spørsmålet som stilles, altså oppfylle intensjonen.

Forstå hva folk vil vite

Like viktig som å vite hva folk skriver i sine søk når de jakter innen det området du driver næring og hva deres intensjon er, vil være å få grep om den informasjonen som er til god nytte for de som søker.

Altså, hva vil de virkelig vite?

Hvilket innhold vil treffe en nerve og tilfredsstille dem på en måte som knytter dem tettere til din virksomhet.

Samtidig med dette er det også viktig å vite og skrive eller fortelle om relaterte ting de også ønsker å vite mer om.

Gjett hvorfor jeg har skrevet akkurat denne artikkelen når jeg primært driver med fotografering, merkevarebygging og innholdsproduksjon……

Noen som søker etter noe spesifikt har ofte en lang liste av relaterte spørsmål de ønsker svar på.

Les og lær

Det er også en vei å gå ved å gå grundigere inn i ved å klikke inn på de øverste organiske resultatene for søket. Hva inneholder de, hvilke spørsmål besvarer de som ikke ditt innhold dekker.

Husk at mye av årsaken til at resultatene ligger øverst, er at Google rangerer hva de mener er det beste svaret på spørsmålet som stilles.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Tre gode råd for deg som vil skape bedre innhold

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *