Slik får du mer kvalitet for mindre penger

Kunsten å planlegge og pre-visualisere gir deg konkurransefortrinn i timebruk.

Planlegging er nøkkelen til lave produksjonsbudsjetter. Har du en plan og skynder deg langsomt, kan en produktfotografering bli veldig billig. Bruk litt av budsjettet på en assistent, siden hans rolle sparer deg for minst det firedobbelte i tid om du gjør alt selv.

Her om dagen fotograferte vi noen produkter vi har laget på Artisa ute på location – i et miljø vi etter planlegging fant ut ville passe det vi skal vise frem og selge.

Glass Restaurant i Molde lånte oss lokalene vi trengte for de to timene fotograferingen tok.

Stripp ned utstyret

Ved å vite hvilke bilder man skal sitte igjen med på forhånd, la vi planer for bruk av kun én ekstern kunstig lyskilde. Diffusert dagslys gjennom store vinduer og tungstenbelysning fra lokalets lamper samt noen armaturer skulle sørge for resten, og samtidig på en positiv måte passe inn i fargepaletten som var tenkt ut.

LES OGSÅ: Legenden trenger bare en mobil

ASSISTENT: Koster mindre i bruk enn om man alene skal besørge en komplett fotografering.

Fornuft og prioritering

Bildene skulle ikke ha gjennomgående skarphet i dybden, derfor falt valget på funksjonell optikk som dekket et tett og åpent spekter. Alt fotoutstyr, inkludert lys, fikk plass i en stor bag.

Assistentens rolle var å styre kunstig lys inn på objektene, gjøre klart for neste set-up og samtidig holde en oversikt over utstyr og plassering av utstyret fornuftig i forhold til arbeidsoppgavene gjennom de to timene.

Totalt ville en slik bildepakke som du her ser, kostet en kunde 12 000,- nok eks mva.

Regnskapet ser slik ut:

  • Kjøring, forberedelser og nedpakking 1 time.
  • Fotografering 2 timer som samlet blir 4 timer.
  • Postproduksjon, retusjering, klargjøring til trykk/digitale flater og fargekorrigering 3 timer
  • Samlet 8 timer a kroner 1500,-
  • Sum 12 000,- nok eks mva

Det er liten tvil om at erfaring i faget gir tidsbesparelser, men jeg mener absolutt alle kan raskt tilegne seg evnen til å planlegge godt og pre-visualisere sluttresultatet for å jobbe seg effektivt frem til ønsket resultat.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *