Slik jobber vi i Artisa med varemerkebygging

Dersom du håper flaks skal bringe virksomheten eller produktet ditt høyt opp i Googlesøk, kan du tape stort.

Moderne varemerkebygging krever mer enn en fin logo.

For å nå frem og bygge forståelse og lystbetonte følelser hos målgruppen er det nødvendig med en god- og langsiktig strategi.

En strategi som tar hånd om å knytte sammen gapet mellom forbrukeren og varemerket, gi forbrukeren en følelse av at han virkelig liker det du står for og selger.

For å legge den strategien kan man ta utgangspunkt i hvem, hva, hvor og hvorfor i ditt varemerke og deretter finne summen av foretakets mål og oppdrag.

Forenklet sagt: Hva er oppdraget du mener du skal utføre for dine betalende kunder.

Hva skal til for at målgruppen forstår og liker din visuelle identitet, hva skiller deg fra konkurrentene. For å løse den jobben er det nødvendig å kartlegge og definere hvem som er kjernegruppen av fremtidige kunder.

Skal en forretningsvirksomhet vokse er varemerkestrategi noe av det absolutt viktigste å ta på alvor.

Skal en forretningsvirksomhet vokse er varemerkestrategi noe av det absolutt viktigste å ta på alvor. En studie gjort av Lucidpress i 2019 viser at et firmas omsetning kan øke med opp til 33 prosent med en strategisk og konsistent fremferd med sitt varemerke og identitet. Uten styring, plan og kontroll på varemerkets identitet kan varemerket skades og diskrediteres, hevder 18,6 prosent av de spurte i studien.

En smart og dyktig firmaeier forstår viktigheten av å bygge opp et varig godt inntrykk i samfunnet rundt seg. Å etterlate seg et godt førsteinntrykk begynner med en varemerkestrategi og slutter med et ferdig visuelt uttrykk.

Rett og slett varemerkets egen stemme og ansikt. 

Gi varemerket en egen personlighet som nåværende og fremtidige kunder liker godt og vil være skikkelig god venn med. 

Et fravær av merkevarestrategi påvirker resten av tilværelsen som næringsdrivende. Det blir vanskeligere å oppnå suksess. Varemerkestrategien er et solid fundament for alt som følger i dens vei. Som for eksempel forutsigbarhet i metodene og mulighetene for å bygge bro mellom varemerket og forbrukeren.

Hva utgjør en varemerkestrategi?

Oppbyggingen av varemerkestrategien starter vi i Artisa Signal med et møte med kunden hvor vi intervjuer om kundeforhold, kundegrunnlag, kundene og markedets ønsker. De første stegene tar oss tettere på næringen og hjelper til å finne frem de mest markedsrelevante grepene.

Den viktigste innsikten slike samtaler og intervjuer gir oss, er hvem, hva, hvor og hvorfor finnes akkurat dette varemerket. Her er markedsundersøkelser og kundens svar verdifulle for å sy sammen en dypere merkestrategi som inneholder alt fra merkets oppdrag til det visuelle.

Les også: Virkelig smarte følger denne metoden

En komplett varemerkestrategi knytter sammen alt dette til en lettforståelig meny og språkdrakt, en liten lærebok i hvordan varemerket skal fremstå, handle og ta avgjørelser i næringslivet og markedsføringen.

Du og ditt varemerke skal skille seg positivt ut fra gode konkurrenter. Kostnaden er en investering.

Varemerkers identitet er mer enn bare utseende

Identiteten til et varemerke er mer enn bare en logo eller noen farger og fonter. Det er en samling med verdier. Verdier som kan lede og fortelle hva den grunnleggende strategien og kjernevirksomheten er. Her knyttes både mening, mål og metode sterkt sammen.

Artisa mener det er tre grunner for at et varemerke skal investere i merkevarebygging.

Attraktivitet, konkurranse og bevaring.

Det visuelle vi skaper for kunden innen fotografi og design skal være high-end i verdensklasse slik at varemerket ser ekstremt attraktivt ut, et firma som er kunde hos oss skal skille seg kraftig og positivt ut fra sine konkurrenter og trekke til seg publikum, som igjen skal bli faste kunder.

Men, uten en strategi, vil det visuelle punktere og ikke levere på noen av de overstående punktene. Suksess krever identitet og identitet bruker strategi som ubevisst påvirker mennesker som er i målgruppen. Farger, fonter, fotografi, video og grafikk kan noen ganger være valgt på både vitenskapelig og psykologisk grunnlag. 

Strategi fremfor det visuelle

Når et varemerkes visuelle framtoning prater direkte til kjernepublikummet som firmaet ønsker å ha som kunder, er sannsynligheten for suksess virkelig til stede. Det skapes en øyeblikkelig tilknytning til menneskene man ønsker å tiltrekke seg.

Tenk over dette: Om ditt kjernepublikum er jenter og kvinner i alderen 15 til 25 år, da ønsker du ikke å fremstå med en identitet som tiltrekker seg menn mellom 40 og 50 år. Ikke vil de kjøpe eller benytte seg av dine tjenester, så suksessen vil utebli.

Egentlig veldig logisk.

Derfor er det viktig å vite hvordan du fremstår og hvordan fremstå slik man ønsker. Derfor er det både tidkrevende og nøysomt arbeide å utarbeide en varemerkestrategi. Forbrukerpsykologien må både forstås og anerkjennes. Det visuelle må fremstå relevant og passe inn i det psykologiske mønsteret det ønskede publikummet følger og tenker etter. 

Det er faktisk dyptgående menneskelige følelser det handler om å appellere til.

Skal du du skape ekte følelser blant norske kunder i din målgruppe, er høykvalitetsbilder som beviselig er norske og tiltrekkende eneste vei. Innkjøpte byråbilder av utenlandske omgivelser i for oss ukjente miljø, virker mot sin hensikt.

Målet og oppgaven til Artisa Signal er å velge riktige visuelle virkemidler som gir en positiv følelse blant de rette menneskene. Og det er bare én måte å gjøre det på, en godt gjennomtenkt varemerkestrategi og innsikt.

Passe godt inn – men stå frem som en vinner

Et firma skal ikke bare prate godt og forståelig til sin målgruppe, det skal også skille seg ut fra sine konkurrenter.

Det er vår jobb i Artisa Signal å hjelpe til å finne og tilpasse den hårfine delelinjen mellom å være relevant for målgruppen uten å bli sammenblandet med konkurrentene. Når man har kommet seg dit, er det man høster inn alt arbeidet bak strategien og varemerket skinner. Og man virkelig føler man fortjener å ligge øverst på lista i hvert eneste nettsøk.

Briljant Markedsføring og varemerkebygging er fundamentert i strategi.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Slik jobber vi i Artisa med varemerkebygging

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *