Jø Nesbø, krig og de viktige detaljene

Detaljer i språket. Hvorfor er det så viktig for de som skal kjøpe noe av deg?

Sterke, konkrete og beskrivende detaljer i tekstene som skal nå ut til dine fremtidige lesere eller kunder, er sabla viktig. 

Det er de fargesterke og gripende detaljene som skal fortelle hele historien for deg. Dette gjelder om du er skribent for et stort norsk magasin eller om du har din egen blogg. 

Når jeg selv skriver fra reiser-og opplevelser, eller bygger opp reportasjer og artikler om et bestemt tema har jeg alltid en målgruppe som teksten og bildene er ment for. Språket mitt skal hjelpe leserne mine til å se for seg i sitt indre det jeg skriver om, leve seg inn i det tekniske jeg beskriver eller handlingen de blir tatt med på.

Jeg skal vise dem, ikke fortelle dem. 

La meg ta et konkret eksempel, så kan du selv få avgjøre hva du mener fungere best.

Den natten opplevde de norske soldatene i Anbar-provinsen en natt de garantert ikke vil glemme, mange fortalte i ettertid at det var det mest dramatiske og skremmende de hadde opplevd i hele sitt liv. De fikk virkelig føle krigens redsler og våpnenes kraft på kroppen.

Eller:

Det er bekmørkt og natt i den irakiske Anbar provinsen. Inne i kjøretøyet  er det det trangt og varmt. Selv om natteluften utenfor er kald med sine få plussgrader, er pansring, skuddsikre vinduer, mye elektronikk i kupeen og fem norske soldater med våpen, skuddsikker vest, hjelm og høy puls med på å holde temperaturen høy i “Dingoen”. 

Det er natt til onsdag 8. januar i år og gjennom vinduene til en rekke pansrede kjøretøy sitter den norske styrken som er stasjonert i Irak og kikker inn mot leiren Camp Midgard ved Ain al-Asad Air Base. Soldatene er fraktet bort fra flystripen og området de ellers er stasjonert. 

De er i alarmberedskap, og har inntatt såkalt sikringsposisjon utenfor leiren. Hvorfor? Iran er ute etter hevn etter at en amerikansk MQ 9-Reaper-drone lastet med Hellfire missiler tok livet av den iranske generalen Quasem Soleimani 3. januar. Stemningen inne i “Dingo-kjøretøyet”  er både spent og nervøs, det de har ventet på inntreffer knapt førti minutter over midnatt norsk tid. Lokalt er klokken litt over halv tre på natten.

Brått blir nattemørket flerret opp i skarpe lysglimt da det første fiendtlige iranske missilet treffer en av taxebanene ved flybasen. Ved å telle sekundene regner nordmennene kjapt ut hvor langt unna de er fra nedslaget. De kan kjenne trykkbølgene fra nedslagene.

Eksempelet du leste, er fra én av flere saker jeg skrev for Vi Menn etter å ha vært på besøk hos de norske styrkene fra Forsvaret i Irak i desember 2019.

Faksimile Vi Menn Januar/2020

Det er ikke noe litterært mesterverk, men det er fylt med detaljer, men siden målgruppen ikke er bare spesielt interesserte, er de tekniske beskrivelsene, utover navnet på kjøretøyet, gjort enkle, slik at det skal bli spennende og dramatisk for flest mulig. De skal kunne se for seg hvordan det var å sitte der å vente i ørken-natta.

Teksten appellerer til flere av våre sanser. Varmen i kupeen, høy puls, skarpe lysglimt og trykkbølger. 

Flere gode detaljer gir en mer kredibel og troverdig opplevelse for den som leser.

Du trenger ikke stable på med så mange detaljer som jeg har gjort, en god skribent bruker tid og omtanke i jakten på å finne de rette detaljene og den beste måten å gjengi dem på.

Én detalj kan noen ganger fortelle hele historien.

Dagens mest leste saker:

Bruk fargerikt språk, bokstavelig talt.

Vi mennesker er og blir visualiserende individer.

Informasjon du mottar eller tilegner deg, husker du bedre om den kan knyttes til noe som er visuelt sterkt.

Fra dr. Martin Luther Kings “ I Have a dream-tale” er ordene “red hills of Georgia” lett å komme på i forbifarten.

Selv greier jeg ikke å få slettet minnet om daværende forsvarsminister Jørgen Kosmos gule dress fra ministermøtet i 1994.

Jørgen Kosmo var norsk forsvarsminister, og skulle ut i verden for å representere. Det folk flest husker fra ministermøtet i Brussel i 1994 er likevel den gulhvite dressen, blant alle de mørkkledde statsrådene.— Det er ikke rart han ikke er blitt justisminister, han ser ut som en italiensk lommetyv, humret Einar Førde etter at Kosmo ble vraket som statsråd da Gro Harlem Brundtland dannet regjering høsten 1990.

Å knytte en farge til en handling eller situasjon i teksten, er en fin måte å hjelpe leseren til å huske det saken virkelig handler om.

Relevante detaljer er en selvfølge.

Bare detaljer i seg selv gjør ikke en tekst attraktiv, spennende eller salgbar. Detaljene må selvsagt være relevante.

Bøker om kvantefysikk er fulle av detaljer, men særlig spennende lesing for den vanlige mann i gata, neppe.

Det var den dagen snøen kom. Klokka var elleve på formiddagen da digre snøflak uten forvarsel kom ut av en fargeløs himmel og som en armada fra det ytre rom underla seg jordene, hagene og plenene på Romerike. Klokka to var brøytebilene i aksjon på Lillestrøm og da Sara Kvinesland klokka halv tre sakte og forsiktig styrte sin Toyota Corolla SR5 mellom villaene i Kolloveien, lå novembersnøen som en dundyne over det bølgende landskapet.        

Snømannen

Hun syntes husene så annerledes ut i dagslys. Så annerledes at hun holdt på å kjøre forbi oppkjørselen til garasjen hans. Bilen skled da hun bremset ned og hun hørte et stønn fra baksetet. I speilet så hun sønnens misfornøyde mine.

“Det tar ikke ta lang tid, vennen,” sa hun

Slik åpner Jo Nesbø sin roman “Snømannen”.  Han beskriver været, stemningen og tilstedeværelsen på en plass nær Lillestrøm med massevis av detaljer, og Nesbø valgte å ta bort farger, med setningen ….”da digre snøflak uten forvarsel kom ut av en fargeløs himmel “…

Metoden han bruker ved å ta leseren rett inn i vinter-Norge med en rik palett, sørger også for at det blir omtrent umulig å ikke lese videre for å finne ut når første morbide eller grusomme hendelse inntreffer.

Jo viser deg hvordan det er på Romerike, han forteller ikke bare at det er sludd og snø og litt grått.

Og relevansen i detaljene må være der slik at du skriver og snakker til de som er i din målgruppe. Skal du utløse en handling eller en reaksjon fra dine lesere må du vite hvem de er, snakke til dem om noe de er interesserte i eller kan noe om. 

Har du lest teksten min helt hit, har det jeg skriver mest sannsynlig vært relevant for deg. Takk.

Skriv om problemer dine lesere har og selv kan løse, skriv om andre mennesker, skriv om følelser som unger, konkurser eller overraskende dødsfall. Skriv om frykt eller glede, men husk at det må være relevant for den som leser.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Jø Nesbø, krig og de viktige detaljene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *