Virkelig smarte følger denne metoden


Bedriftene har ofte en ansvarlig for annonsering i sosiale medier, men få vet hvordan jobben kan gjøres optimalt og mer presist ut mot kundene.

Jobben med å fremme annonser ut i sosiale medier kan være krevende når en bedrift skal sjonglere mellom flere forskjellige plattformer. Bare tenk på deg selv som privatperson, du har garantert minst tre kontoer i sosiale medier.

Gjennomsnittspersonen har fler.


Så det er nevnt.


Når bedrifter skal skal optimalisere, holde markedsføringen sin samlet og oppdatert, blir det raskt trøbbel i tårnet og mye tid sløses bort på spredte forsøk på samkjøring.


Derfor har mange allerede valgt automatisering av annonseringen ut i sosiale medier for å spare tid når de skal skape engasjement hos sitt publikum og skreddersy innholdet. For bedrifter som jobber med egen vekst har dette blitt svært nyttig og nødvendig.
For det er nettopp ironisk, at automatisering faktisk kan føre til at brukeropplevelsen hos publikum oppleves mer personlig. Det blir lettere å bygge meningsfulle relasjoner og samtidig kunne bruke arbeidstiden på utvikling av strategi og kreative konsepter.

Nylig pratet The Next Web med Mark de Bruijn, som er sjef for markedsføringen i Europa, Midtøsten og Afrika hos Smartly.io, et selskap som er verdensledende innen SoMe-markedsføring. De har en plattform som inneholder alt fra automatiserte tjenester innen kreativ produksjon til kampanjestyring, annonsekjøp og rapportering.


Han mener nøkkelen ligger i å være flink til å kartlegge hvor automatiserte tjenester bidrar til å skape en bedre kundeopplevelse,
Så derfor skal jeg nå gjengi fire punkt hvor de Bruijn mener automatisert annonseflyt  er vinneroppskriften.

1. Tempo

En åpenbar fordel med automatisering er tidsbesparelsen.
Annonsering i sosiale medier er ofte repeterende, kjedelig og monotont. Spesielt når det er store mengder som skal styres på tvers av plattformer som igjen har egne formateringer og maler for publiseringen av ulike medier.


Styring av kampanjer, annonseutvikling for hvert produkt du selger, alt dette kan gjøres raskere og firmaet har fortsatt kontroll på det visuelle men filimport, prissetting og re-skalering av bilder og videoer kan gjøres automatisk, sier han.

La tiden gå til kreative økter med kreative medarbeidere fremfør rigid , tidkrevende og smått kaotisk arbeide med styring av annonser på tvers av bedritens kanaler og plattformer.


Det å kunne snu seg raskt og endre innhold er uten tvil viktig for dagens næringsliv. Da Covid-19 slo inn over hele verden, måtte selskaper hurtig endre strategi og endre sitt fokus på åpningstider og utsalgssteder til å møte kundenes behov for plasser de kunne bestille levering hjem, hentesteder og betalingsløsninger via qr-kode.
Automatisering frigjør tid til å jobbe med kreative løsninger.

2. Next-level

Automatisering betyr at du kan mestre “next-level-annonsering” som holder deg tritt med endringene i verden.


Noe de Bruijn viser til er markedsstudier de har gjort for den nederlandske kjeden HEMA. Der automatiserte de innholdet i annonsene ut fra hvilket vær det var rundt om i Nederland.

ROI økte med 27 prosent, viser studien.


HEMA knyttet de lokale værvarslene opp mot produktkatalogen. Om det var ventet regn,  viste annonsene produkter som var nyttige for værforholdene, ble det kaldt, annonserte de for varme klær.
Kampanjen inkluderte også lagerbeholdning og en prissetting som var med å bygge et kundeforhold – et kundeforhold som fikk kundene til å føle at HEMA virkelig brydde seg om at de sto der midt i uværet. Det var ikke bare ROI som økte med 27%, CPA sank med 25% opp mot andre værbaserte kampanjer.


Igjen var det menneskelige følelser som strategisk ble påvirket i en kjøpsutløsende retning.

3. Bedre innsikt

Når resultatene bedrer seg, er det viktig at de som står bak markedsføringen får god og detaljert innsikt.

Mark de Bruijn sier følgende til The Next Web:


– Om du har en plattform for annonsering i sosiale medier med solid og klar rapportering på kryss av alle kanalene det publiseres i, kan du se ROI-en fra alle kanalene og samtidig se resultatene på kampanjenivå. Det gir klarhet og gjennomsiktighet for de som annonserer på akkordbetaling.


Bedre innsikt kan lede til det viktigste av alt: konverteringer.


4.Det er mer effektivt

Oppsummert er automatisering noe som frigjør tid til å forsøke nye ting, jobbe med strategisk planlegging eller utføre bedre testing. Sluttproduktet blir også bedre for kundene og tiden som ellers ville gått med til å administrere alskens annonseformater på kryss og tvers i SoMe-universet kan brukes til å utvikle enda bedre sluttprodukter.


Time is Money.


Hørt den før?


Bedre ordtak en Greed is good, i alle fall.


Supermarkedkjeden Albert Heijn satser knallhardt på nye tilbud hver eneste uke. De prøvde ut automatisering og reduserte den daglige tidsbruken ned fra tre timer og fem minutter til bare fem minutter. Samtidig økte rekkevidda av annonsene blant målgruppen i sosiale medier med 38 prosent.

Trafikken økte med 26 prosent til nettsiden og det hele ble langt mer opplevd som dynamisk markedsføring blant de handlende kundene.

Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

One thought on “Virkelig smarte følger denne metoden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *