Det jævla SEO-maset

Det ringer byråer og vil hjelpe deg, kollegaer strør om seg med ordet SEO i tide og utide – men få av de forstår hva som virkelig er god søkemotoroptimalisering.

Bra søkemotoroptimalisering er egentlig å produsere og publisere god innholdsmarkedsføring.

Ja, content marketing, er god SEO.

Mange tror SEO er en heksekunst eller hemmelige triks som selvutnevnte SoMe-guruer og reklamebyråfolk med moteriktige briller og sylspisse skinnsko kan utføre. Hemmelige tjuvtriks som skal lure Google til å rangere nettsiden din høyt.

Fin i skotøyet kan mange selvutnevnte SEO-eksperter være. Har de moteriktige briller i tillegg er det fare for at de ved neste korsvei dreper deg med powerpoint.

Min mor ville til det sagt:

– Kjere kjerskefolk. (Dialekt fra øya Gossen i Aukra kommune)

Ikke det at hun vet hva SEO eller Google er.

Men, SEO er en viktig del av innholdsmarkedsføring fordi det knytter deg til ditt publikum og din målgruppe. Og akkurat det, det er ganske viktig – og nyttig. Er det noe dine fremtidige eller nåværende kunder egentlig ønsker, så er det å få sine problemer løst eller oppnå et mål. Du kan bli den som løser problemene til ditt publikum eller hjelper kunder å nå sine mål. 

SEO er datingappen som fører dere sammen.

Varemerket: Fundamentet i innholdsporteføljen

Varemerket ditt er det første og enkleste informasjonen du planter hos andre med en gang de har oppdaget hvilken form for næring du driver. 

Og hva du driver med, kan publikum finne ut på mange måter:

  • Ble du intervjuet i en podcast, radioprogram?
  • Har du skrevet en post som gjest på en mye lest blogg eller en kronikk i en avis?
  • Deltatt i en større virtuell hendelse?

Ikke undervurder jungeltelegrafen, altså. Og alle som føler en lyst til å handle dine produkter eller kjøpe dine tjenester kommer til å slå deg eller firmaet opp på Google.

Og du vil helst havne høyt og knyttet til det du lever av.

Nettsiden

Det er en selvfølge at jeg skriver denne bloggen på Artisa Signal fordi den gir nytt innhold med en viss publiseringsfrekvens. Innholdet er også nyttig for mange, helst for akkurat deg.

Jeg vet hva vi i Artisa kan skape og levere, her har jeg også sjansen til å vise det frem. Du vet også hva du og dine kan. På egen nettside skal du vise oss andre nettopp det. 

Om du eller ditt selskap er den beste til å utvikle driftsikre handelsapplikasjoner på rekordtid og det ikke kommer klart fram på den første Google-siden. Hvordan skal andre tro at det er tilfelle? På egen hjemmeside må det komme klart frem hvor gode produkter, ansatte og ideen er.

Sosiale media

Du må se på alt du gjør på sosiale medier som en del av din forretningsvirksomhet. Ja, jeg vet, og jeg har lært. Flere ganger. Så derfor vet jeg hva jeg snakker om også.

Hver Instagram, Tweet, Facebook, LinkedIn oppdatering bygger opp under jovialitet, lojalitet og tillitsfaktoren som er nødvendig for de som skal gjøre forretninger med deg.

Video er viktig for dem som ikke kjenner deg til å danne seg et bilde av hvem du er eller hva bedriften din er og hva den står for.

Youtube og podcast. Viktige saker.

Bygg strategisk

Ikke kast deg rundt og forsøk alt dette med det samme. Sparr med andre som vil samme vei som deg, del ressurser og utgifter. Ofte kan bilder jeg fotograferer være kjøpt av flere bedrifter i samspleis. Det kan være fristende å jakte hardt på å få VG på besøk. De kommer når du har noe de kan friste sitt publikum med, men frem til da, må du friste VG. Begynn med enkel innholdsmarkedsføring som faktisk kan produseres og følges strategisk i lang tid. 

Mindre blogger er ofte mer åpne til å la deg gjesteblogge om ditt firma, deg selv, dine ideer og dine metoder. Det viktige er at ditt navn, varemerke havner indexen til Google og der knyttet til innhold som er nyttig og profesjonelt. Innhold som andre føler er verdifullt og gir dem en god følelse rundt deg og ditt varemerke.

I fremtiden, så er alt det tidlige arbeidet en levende CV med din erfaring og tilstedeværelse.

Om noen vil le godt og se hvordan hvordan min første hjemmeside så ut, se her.

Ja, jeg blåkopierte Nettavisens layout, skrev kun hardcoresaker som i Søndag Søndag, En Gal gal verden, Mad og News of the world. Datidens redaktør i Nettavisen, Odd Harald Hauge, ringte meg først for å saksøke. Noen minutter på telefon og han ønsket å ta meg med på lokalsatsingen til Nettavisen i år 2000. Jeg var teit og takket nei. Noen år senere solgte jeg Nyhetsweb-domenet og innholdet til noen som ville satse mer på denne typen innhold. De lykkes ikke, men jeg fikk min første redaktørjobb i en annen nettsatsing på bakgrunn av av det jeg hadde bygget opp.

Så start med å produsere innhold som blir publisert bredt om i det digitale domenet. La innholdet være kvalitetspreget innholdsmarkedsføring som Google ranker høyt. Kanskje du føler du har noe som kan bli en god gjesteblogg hos oss i Artisa?

Fyr avgårde en mail til meg: erik@artisa.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *