Ærlighet fra Hollywood

En strategi og tankegang jeg liker, bakt inn i lanseringen av Wonder Woman 1984

For noen strakser siden annonserte Warner Media at superheltinnefilmen Wonder Woman 1984 skal lanseres på strømmetjenesten, HBO Max og på amerikanske kinoer 25. desember. Og måten Warner Media publiserte dette på, var litt uvanlig fra den kanten:

Selveste storsjefen i selskapet, Jason Kilar blogget om det. Han tok til i jobben så sent som i mai måned i år og har tydeligvis blitt inspirert av andre toppledere til å være mer kul, transparent og drive butikk på en måte som oppfattes som mer kundevennlig.

Det var via bloggen hos Medium Kilar fortalte at alle amerikanske HBO Max-kunder skulle få se filmen uten ekstra kostnader.

Men hvorfor gjorde han dette trekket?

Covid-19, er en stor del av svaret, tror jeg.

-Vi ser en mulighet til å gjøre noe med fansen i tankene, gi dem muligheten til å velge mellom å besøke den lokale kinoen eller se den på HBO Max, skriver han.

Filmen han “gir bort” blir nok den største tittelen som til nå er lansert via strømmetjenester. Wonder Woman 1984 er oppfølgeren til 2017-filmen Wonder Woman. Under normale omstendigheter i en pandemi fri verden, ville nok Warner ha omsatt for milliardbeløp med eksklusiv kinovisning for denne filmen. 

Så det er en historisk hendelse, når de nå lanserer via strømming og kino.

I bloggen er Kilar ærlig og skriver at Warner ikke hadde tjent penger om de lanserte filmen bare på kino slik situasjonen er nå. Det var kanskje Tenet, som kom i september, et godt eksempel på.

Men hvorfor denne ærligheten om at de ikke ville tjent penger og gratis film til eksisterende kunder?

Han ønsker at flere skal tegne HBO Max-abonnement. Enkelt og greit.

Det levnes også liten tvil om at Warner ser på HBO Max som fremtiden. Hadde de ventet til en vaksine var satt i omløp i 2021, ville pengene flommet inn fra et sulteforet kinopublikum. Nå frasier Warner seg disse pengene og “investerer” dem i fremtidens løsninger via nett. Dette er med å øke attraktiviteten og oppmerksomheten rundt plattformen HBO Max. 

Innholdsmarkedsføring i tungvektsklassen, kaller jeg det i min bok.

Rett hjem, i stua. Wonder Woman 1984 Foto:Warner
Skrevet av Erik Hattrem. Innsikt er artikler og meninger om markedsføring, journalistikk og teknologi på digitale og analoge plattformer.

NYLIGE PUBLISERINGER

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *