Jeg vil bare fortelle deg en god historie

Den handler om en ubåt som ble senket av sin egen dass. Leser du den, kan resultatet være at du får nye ideer og tanker rundt markedsføring.

Det var mot slutten av andre verdenskrig at denne underlige, men likevel dramatiske historien utspant seg. Min motivasjon for å fortelle deg den, er for å understreke hvor viktig det er med kompetente folk til oppgavene, og be om hjelp til å utføre oppgavene i tide om man ikke behersker et fag.

Den tyske U-1206-ubåten var etter andre verdenskrigs standarder en avansert farkost. Likevel sank den under svært spesielle omstendigheter under sin første skarpe patrulje. Og det hele var kapteinens feil, da han ikke brukte ubåtens toalett etter gjeldende prosedyrer.

Das Dass

Allierte ubåter hadde en god stund hatt septiktanker ombord for sine toaletter, mens Tyskland ønsket å spare vekt og volum ved å pumpe ut innholdet fra toalettene rett i sjøen. Baksiden var at dette ikke kunne gjøres som det ikke skjedde i overflateposisjon hvor vanntrykket var lavt nok. I mange år hadde tyske ingeniører jobbet på spreng for å lage et system som gjorde at toalettene kunne pumpes tomme på dypt vann. Nå hadde de endelig lykkes, men systemet var både innfløkt og sårbart.

U-1206 og mannskapet fotografert på ukjent sted og ukjent tidspunkt.

Først gikk det menneskelige avfallet gjennom en serie med trykkamre til en trykksatt luftsluse, så ble bokstavelig talt dritten blåst som en torpedo ut i havet med komprimert luft. For å operere dette systemet, var det en egen spesialopplært gast ombord. Alle systemoperasjoner måtte gjøres i riktig rekkefølge for at alt skulle fungere i riktig retning, om det ble gjort feil, kunne det hele reverse og havet ble sugd inn i ubåten.

27 år gamle Karl-Adolf Schlitt var kaptein på U-1206 og den 14. april 1945 var han og mannskapet inne i sitt åttende døgn på jomfrupatruljen. De befant seg i Nordsjøen på 60 meters dybde og Schlitt hadde behov for et toalettbesøk. Men å be spesialisten om hjelp, fant han ikke nødvendig. En kaptein skulle greie å gå på do for egen maskin.

Men han fikk ikke til å “trekke ned etter seg” og valgte da å be om hjelp, men for å minske ydmykelsen, ba han en ordinær ingeniør ombord om å bistå, en som heller ikke hadde kompetanse på det kompliserte systemet. Hjelpemannen vridde på feil ventil, og sjøvann blandet med kapteinens etterlatenskaper kom susendes inn i ubåten. 

Situasjonen eskalerte raskt.

Først ble toalettet oversvømmet, så fosset vannet ut i ubåtens indre og ned i batterilukene i dørken, de reagerte på sjøvannet slik batteriene om bord i den fiktive U-96 i filmen Das Boot også gjorde, klorgass oppstod som en kjemisk reaksjon.

Ubåten ble fylt av giftig gass og kaptein Schlitt måtte beordre ubåten hurtig opp til overflaten for nødutlufting. Til og med torpedoer ble avfyrt for å minske vekten og øke oppdriften.

Men på overflaten var ikke dramaet over. De ble oppdaget av britiske fly på ubåtpatrulje. Flyene angrep, ubåten ble så skadet at Schlitt ifølge sin offisielle rapport ikke kunne gjøre annet enn å evakuere i gummibåter. Ubåten ble senket og tre av mannskapet omkom i bølgene langs kysten av Skottland. De overlevende ble berget av Royal Navy.

Be om hjelp

For kaptein Schlitt var toalettbruk noe han ikke greide å se for seg var komplisert og farlig ved feilbruk. Slik er det også med markedsføring. Den kan raskt slå tilbake negativt. 

Ta derfor gjerne kontakt med oss i Artisa Signal om du vil diskutere hvordan du kan fremstå best mulig på de områdene som betyr noe.

Her ligger U-1206 på rundt 70 meters dyp. Mildt sagt, patruljen gikk i dass noen uker før krigens slutt.

Les mer om U-1206

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *