Legenden trenger bare mobil

Hun tok bilde av John Lennon timer før han ble drept. I fire tiår har Annie Leibovitz vært kjent for sine stjerneportretter og bruken av kostbart fotoutstyr. Så fikk hun jobben med å gjøre det beste hun kunne ved hjelp en telefon.

Amerikanske Annie Leibovitz (70) startet sin karriere i bladet Rolling Stone i 1970 og har siden vært jevnlig på kontraktsjobber for de store gigantene Vogue, Vanity Fair, Harpers Bazar og mange andre prestisjetunge magasiner. Hun har gitt ut en rekke bøker og det er vanskeligere å finne internasjonale kjendiser hun ikke har portrettfotografert, enn de hun har sett i søkeren gjennom sine optiske elementer.

Bilder og videoer på nettet som viser Leibovitz utføre sitt arbeide, viser også at hun gjennom karrieren har benyttet seg av de mest avanserte kameramodellene fra merker som Hasselblad, Mamiya, Canon og Nikon. Til å belyse sine mange Hollywood-fotografier har hun benyttet seg av av alt fra komplett filmsettbelysning i filmkulisser til de mest kostbare blitzlampene, vindmaskiner, røykmaskiner og over 20 personer for å assistere henne på opptaksstedet.

Dronningfotograf med 11 hjelpere

Som et eksempel hadde hun med seg hele elleve assistenter da hun fotograferte dronning Elizabeth av Englands offisielle portretter i 2007 inne på Buckingham Palace.

Derfor var mange svært nysgjerrige på resultatet da Google i et markedsfremstøt hyret Leibovitz til å gjøre en portrettserie med Googles Pixel smarttelefon. Det er ingen tvil om at resultatet ble både bra og veldig likt i bildestilen Leibovitz ellers ufører sitt velkjente arbeide. Men hvordan løste hun oppgaven med å få det beste ut av en smarttelefon?

NATURLIG LYS: Dette bildet av miljøaktivisten Bobbi Jean Three Legs er fotografert i Standing Rock Reservatet i Sør Dakota i USA. Foto: Google/Annie Leibovitz

Bildet ble delt av Google og etter nedlasting kan man ved hjelp av enkel programvare på nettet hente ut informasjonen Leibovitz telefon lagret i informasjonsfilen som følger med bilde. Såkalt EXIF-data. Det viser blant annet følgende:

Det ble fotografert 11. september i 2019 klokken 18:16.

Lukkertiden var på ett femtiendedels sekund og blenderåpningen var på 1,7. ISO-følsomheten til sensoren var på 55 og telefonen brukte ikke sin innebyggede blitz.

Telefonen var satt til automatisk hvitbalanse og brennvidden på telefonoptikken ville tilsvart 27mm om det var gjort med et speilreflekskamera hvor film eller sensor hadde størrelsen 36 x 24 millimteer.

SLIK FANT JEG DENNE INFORMASJONEN

For å gjøre dette mer forståelig, så er lukkertiden den tiden et fotokamera slipper lys gjennom optikken (linsa) og det lyset skaper selve bildet på enten film eller digitalsensor. Du kan se for deg selve optikken som et vannrør med en ventil. Når ventilen åpnes og slipper gjennom vann, er det lukkertid. Blenderåpning er hvor mye ventilen åpnes og dermed avgjør mengden vann som kan passere i det tidsrommet.

GPS-data plottet i Google Maps gir oss stedet fotoe ble tatt.

Så kombinasjonen av lukkertid og blenderåpning avgjør hvor mye (hvor sterkt) lyset som skal treffe sensor eller film, er. Og der kommer ISO-følsomhet inn. ISO kan sammenlignes med hørsel. Dess lavere ISO, dess dårligere hørsel. Altså lav ISO må ha mye lys og da må blenderåpningen opp for å slippe inn mye lys eller lukkeren være åpen lengre. Du kan selvfølgelig lese mer om akkurat disse grunnleggende funkjsonene inne fotografering her.

Hemmeligheten bak

Ved hjelp av et dypere dykk inn i informasjonen telefonen lagret fra opptaksøyeblikket ser vi at GPS var påslått og ved å sette koordinatene inn i Google Maps, får vi straks sett stedet fra fugleperspektiv og kjenner igjen omgivelsene.

Ved å se på bildet av Bobbi Jean Three Legs ser vi at været er overskyet, noe Leibovitz tidligere har maniulert inn ved hjelp av Photoshop. Det ene portrettet av dronning Elizabeth fra 2007 ble tatt innendørs og den tunge himmelen ble senere manipulert inn via Adobes Photoshop.

PHOTOSHOP: Fotografert innendørs, himmelen fotografert dagen før.

Ved hjelp av værnettstedet Weather Underground kan man se hvordan været var i akkurat dette området på ettermiddagen 11. september. Det viser seg at det var 18 varmegrader og overskyet med en luftfuktighet på 84 prosent. Heller ikke de store vindmaskinene Leibovitz ofte benytter var nødvendige, siden vindhastigeten lå på rundt 30 kilometer i timen.

Nå som de tekniske, geografiske og meteorologiske forholdene er gjort rede for, er det på tide å se på selve arbeidet rundt fotograferingen. Dette skal vi få hjelp til av den kjente og internasjonale norske motefotografen Fred Jonny. I fjor var det han som gjorde en jobb Annie Leibovitz har gjort mange ganger, pryde forsiden til selveste Italian Vanity Fair.

– Det er tydelig for meg at det har blitt tatt gjort på overskyet dag, og muligens på ettermiddagen. Med et ganske flatt lys, forteller Fred Jonny og utdyper at i ettertid har det blitt jobbet med bildet i bilderedigeringsprogram:

– Hun har definitivt brukt naturlig lys, CaptureOne eller Photoshop for å justere bildefilene. Hentet opp skyggene i hele bildet og laget dem varmere med cyan i de lyse partiene.

Det viktige lyset

På Googles egen nettside for Leibovitz portrettserie, har de også opplyst om at bildene er etterbehandlet.

“Photos captured on Pixel models 3 and 4 using various settings and tools, including JPG, RAW, Portrait Mode, and Night Sight. All photos were edited in post-production.”

– Annie er kjent for å bruke en veldig stor paraply som mykner lyset når hun bruker blitz. I ettertid på bildet av Bobbie Jean har de lysnet opp ansiktet med kunstlys eller en ganske så stor reflektor og lysnet litt hele personen i Photoshop. Samt at det er blitt hente opp masse i skyggene generelt på bildet, sier han.

Ved å kikke på noen av videoene Google har laget fra flere av fotoseansene, går det frem at det benyttes både store plater for å skape skygge og store duker spent på ramme for å gjøre lyset mykere og mer diffust.

– Det veldig fin og naturlig retusj, som krever dyktige folk, sier Fred Jonny om måten bildene er blitt justert i ettertid.

Han har selv benyttet seg av mobiltelefon til å produsere enkelte bildeserier.

– Jeg var på ferie på Capri i sommer, der det eneste kameraet jeg brukte var telefonen. Veldig deilig å lekent. Man bare trykker på knapp og formidler stemningen der og da, sier han og vedgår at Annie Leibovitz er blant de største fotografer historien har hatt.

FRED JOHNNY: På ferie og bare en telefon tilgjengelig. Slik foreviget gossingen Fred Johnny Hammerø sine venner. Foto: Fred Johnny

– Hun er en fantastisk flink fotograf med en solid formidlingsevne til å skape ro, følelser og tilstedeværelse. Det er uten tvil at hun får frem det beste i selve menneske og ved å bruke enkle grep i lyssetting, locationvalg og god kommunikasjon med de hun fotograferer, speiler hun sjelen til de.

Han mener det samme som Leibovitz flere ganger har uttalt, at i fremtiden vil mobiltelefonen få en stadig større rolle innen fotografi.

– Kvaliteten på kameraene blir bare bedre og bedre, både når det kommer til optikk og kvalitet på selve bildebrikken. Men det er fotografens formidlingsevne som betyr noe uansett hvilke utstyr man har tilgjengelig. Det vil naturligvis være noen begrensninger når det kommer til mobilfotografering, men nå får man også eksterne blitser som synkroniseres med bluetooth.

En annen kjent norsk fotograf med internasjonal erfaring og kjent for sine mange portretter og albumcover for a-ha, er Bjørn Opsahl.

– Annie Leibovitz er en av mine største helter, ved siden Anton Corbijn. Arbeidene hun gjorde på 70- tallet med Hunter S. Thompson i Rolling Stone magazine har vært essensielle for min start og utvikling som fotograf, sier han til Dagbladet.

Bjørn Opsahl pŒå jobb under en konsert med Seigmenn. Foto: Privat

Han har kikket på bildene Leibovitz har laget ved hjelp av smarttelefon og er helt på linje med sin kollega Fred Jonny om forholdene bildene er laget under.

– Lys, værforhold, location og modell har alt å si for hva du vil formidle. Jeg er derimot ikke så veldig opptatt av dataene rundt opptaket, de betyr minimalt for meg. Fotografens viktigste verktøy er som kjent lyset som vi bruker for å understreke kommunikasjonen til å oppnå ønsket resultat. Her er det antakeligvis brukt noe utstyr for å endre lysets karakter, sier han.

Han bemerker seg også at Leibovitz bilder framstår som større enn de egentlig er, ved å sette sammen flere bilder.

– Dette er åpenbart et diptych og Leibovitz har dermed oppnådd dobbel oppløsning ved å legge to bilder fra samme opptak side om side, sier han og bryr seg lite om hva som eventuelt er gjort med bildene inne på en datamaskin i ettertid.

– Jeg finnes ikke interessert i hvilke eventuelle justeringer som er gjort, så lenge fotografens ønskede stemning er kommunisert og jeg har selv brukt engangskameraer i papp til store reklamejobber, så det er åpenbart at telefonen har en fremtid for å gjøre høykvalitetsarbeid, sier Opsahl.

Min gransking av disse fotografiene ble også benyttet som en del av grunnlaget for denne artikkelen hos Dagbladet og Dagbladet Magasinet.

LES OGSÅ: Ekspertenes beste triks for mobilfoto

4 thoughts on “Legenden trenger bare mobil

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *